מאחורי פרויקט הדגל: לובי אמות אטריום

לא בכל יום מתגלגלת לידינו הזדמנות לעבודה בקנה מידה היסטורי, והיצירה של לובי אמות אטריום ברמת גן הייתה מסע מרגש, שהגדיר מחדש את גבולות העיצוב והאומנות בישראל. בלב הפרויקט ניצב גרם מדרגות מרהיב בצורת טורנדו, שהוא יצירת מופת אמיתית שמציגה את החיבור המורכב בין עץ ומתכת.
הפרויקט עוצב על ידי האדריכל המוערך עודד חלף, ויחד עם הידיים המיומנות של הצוות של TG, בראשות בצלאל גלפנד, מנהל הסחר והיועץ הטכנולוגי, נבראה מבואה מרשימה מאין כמותה. אז אם מעניין אתכם לשמוע עוד, בכתבה הבאה נפרק לגורמים את שלל האתגרים, המשימות והתפניות שהיו לנו בדרך, ויחד עם בצלאל ניתן הצצה לשיתוף הפעולה שבין הנגר לאדריכל.

האתגר שעמד בלב העבודה

פרויקט לובי אמות אטריום הציג אתגר ייחודי – הפיכת עץ ישר למבנה בעל חמישה ממדים. בפתח השיחה שלנו, בצלאל מתאר את המורכבות הזו וקובע: "איך לוקחים עץ שהוא בדרך כלל ישר… וגורמים לו לקבל את שני הממדים הנוספים שיוצרים את הצורה המיוחדת? זה היה אתגר אמיתי!"
התהליך המורכב הזה כלל שימוש בטכניקות חדשניות ותוכנות מדידה תלת ממדיות, וכפי שמציין בצלאל, "השתמשנו בשיטות מתקדמות מאוד, זה היה יוצא דופן". התוצאה הייתה גרם מדרגות עוצר נשימה בצורת טורנדו, שקרא תיגר על מגבלות הנגרות המסורתית והשאיר רבים פעורי פה.

גאונות אדריכלית: עיצוב החזון של עודד חלף

העיצוב המרשים של גרם המדרגות בלובי אמות אטריום, שנחשב לאחת העבודות היותר מיוחדות בארץ, הגיע עם תכנית חדשנית והחזון של האדריכל עודד חלף. בצלאל מדגיש את ניצוץ החזון שהצית את העבודה על הפרויקט, וטוען שחלף "לקח עיפרון מיוחד של אדריכלים, ועשה עיגול עם העיפרון, כאילו צייר, ואנחנו הלכנו אתו". הסינרגיה שבין האדריכל לאומני העץ של TG, כפי שהדגיש בצלאל, סייעה לתרגם בצורה חלקה את חזונו של עודד לכדי מציאות.

הרמוניה של חומרים ויצירת החיבור המושלם

בלב יצירת המופת המבנית של גרם המדרגות דמוי הטורנדו, עומדת תערובת קפדנית של חומרים. הדגש היה על שילוב של מסגרות מתכת ומעטפת עץ, והיה צורך ממשי במציאת חומרי העזר שיסייעו לחבר בין שני חומרים אלה. בצלאל מסביר ש"ביקשנו מעובדי המתכת לעבוד לפי מה שאנחנו רוצים. למצוא את אמצעי העזר שיאפשרו לנו להתחבר למתכת בקלות, כמה שאפשר". התוצאה הייתה קומפוזיציה הרמונית שהשלימה את העיצוב של עודד חלף והציגה למעשה את השילוב החלק שבין מתכת לעץ, שנראה לפני כמסובך במיוחד.

כשהטכנולוגיה פוגשת אומנות

בשיחה עם בצלאל, מדגיש מנהל הסחר והיועץ הטכנולוגי של TG את הטכניקות החדשניות שסייעו להפוך את פרויקט לובי אמות אטריום לפלא שהוא. הצוות, כפי שמתאר בצלאל, נאלץ למצוא את המכונות המתאימות שיסייעו להם לעמוד בדרישות הייחודיות של הפרויקט. הוא מדגיש ש"המכונות עצמן קיימות, אבל לקחת את המכונה הנכונה ולהשתמש בה בהתאם לדרישות של האדריכל – זה כבר משהו אחר". יכולת טכנולוגית זו היא עוד עדות שמדגישה את המחויבות של TG לפרוץ את גבולות הנגרות המסורתית, ולהפוך כל אתגר להזדמנות לחדשנות ולביטוי אמנותי.

מיוחד במינו: המשמעות של לובי אמות אטריום

"אין עוד פרויקט כזה בישראל. יש משהו דומה בצרפת, אבל זה אפילו לא מתקרב למה שאנחנו עשינו" קובע בצלאל לקראת סוף השיחה שלנו. ואת האמת, ניכר שמדובר באחת העבודות היותר מרשימות בנוף המקומי. "זה עדיין נחשב לפרויקט הדגל שלנו, הן עבור החברה TG והן עבור האדריכל עודד חלף, שמעריך מאוד את הפרויקט. אני גאה בעבודה הזו".

צפו בגלריית הפרויקט

מאמרים נוספים