קשה לפספס רהיט כאשר הוא מעוצב על ידי פליז מתכת, זאת בזכות הייחודיות שבחומר, אם ביופי המרהיב שלו ובחוזק שנוצר בעקבות התערובת ממנו הוא עשוי. מה באמת הופך אותו למוצא יוצא דופן? וכיצד ניתן לשמור על ריהוט העשוי מפליז בצורה היעילה ביותר? אספנו עבורכם את הטיפים המובילים ביותר וכל מה שאתם חייבים לדעת, על השימוש בפליז מתכת.

פליז מתכת – מה זה אומר?

עם כמה שהיינו שמחים עכשיו לאיזו שמיכת פליז מפנקת, הפעם אנחנו מדברים על פליז אחר לגמרי. החומר פליז מתכת, שעליו נדבר כאן במאמר, הוא בעצם תערובת ייחודית של שני היסודות – נחושת ואבץ. כאשר הצבע האדום של הנחושת מתחבר יחד עם האבץ האפור, נוצרת מתכת צהובה המזכירה מאוד במראה זהב. עם זאת להבדיל מהזהב, לתערובת הפליז הנוצרת מאותם יסודות יש יתרונות מהותיים.

אחד מהיתרונות הבולטים, הוא החוזק של החומר בעקבות אותו שילוב, נוצרת מתכת קשה וחזקה יותר. הפליז הוא חומר מאוד נוח לשימוש עבור מגוון עבודות, הוא הפך עם השנים לנפוץ מאוד בענף הנגרות והאדריכלות, אם זה עבור עיצוב משרדים, מבנים, רהיטי נוי ועוד. גם עבור תחום התעשייה, בכל הקשור לעיצוב פריטים דקורטיביים ומוצרים שונים. בנוסף, הפליז הוא חומר המשתלב באופן מדהים עם חומרי גלם נוספים המתאימים לעיצוב כמו אלומיניום ועץ. 

מהם ההבדלים בין פליז לברונזה? 

אומנם השימושים בפליז ובברונזה הם די דומים, אך החומרים עצמם לא באמת זהים. מכיוון שניתן לשנות את התכולה של כל חומר יסוד בתערובת הפליז, ואף חומרים אחרים, אפשר גם להגיע לגוון צבע אדום המזכיר ברונזה, במידה ומשנים את כמות האבץ. 

רכיבים 

הברונזה מורכבת מתערובת של של נחושת בתוספת עם מרכיבים משתנים כמו פח, ארסן, זרחן, אלומיניום ועוד. התערובת של כל המרכיבים יחד יוצר חומר חזק יותר מהנחושת לבדה. לעומת זאת, פליז מתכת יכלול תמיד תערובת של נחושת עם אבץ ויכול להכיל גם כמויות משתנות של אלמנטים נוספים כמו ברזל, מנגן, אלומיניום, סיליקון ועוד. 

צבעים 

ישנם מצבים בהם צבעי הברונזה והפליז עלולים להראות לנו דומים, אך זה לא מדויק. צבע הברונזה יהיה בדרך כלל אדמדם חום וכהה יותר לעומת הפליז. השוני בחומר הפליז, הוא היכולת שלו לקבל צבעים מגוונים יותר כמו זהב אדמדם, זהב צהוב או אפילו כסף. 

שימושים 

הברונזה יותר חזקה בחלק האומנותי, היא נפוצה בעיקר לשימוש עבור כלי נגינה, בניית פסלים, רהיטי נוי, מנורות, מדליות ואף מטבעות שונים. אומנים מעדיפים להשתמש בברונזה, בגלל היכולת של החומר להתכווץ באופן משמעותי בתהליך ההתקררות שלאחר היציקה. כבר בשנים קדומות יותר היו משתמשים בפליז ליצירת רהיטים, וגם כיום עם התפתחות ייצור המתכת, שימוש בפליז הפך לנפוץ אף יותר עבור יצירה ועיצוב של רהיטי נוי בעיקר.

כל השיטות לניקוי של פליז מתכת

במידה ויש לכם כלי או רהיט במרד העשוי מפליז מתכת, החלק הזה במאמר יועיל לכם באופן משמעותי. כך תוכלו להפוך את רהיט הפליז שלכם, לבעל מראה נקי וחדש בן רגע:

  • אצטון – שימו מעט מחומר האצטון על צמר גפן כותנה או ספוג, ובעדינות נגבו את את מוצר הפליז. שיטה זו מחזירה את הניצוץ והמראה המקורי למוצר ומסירה כתמים קשים. 
  • משחת שיניים – בעזרת מטלית מורחים את משחת השיניים על האזורים המלוכלכים או על כל המוצר עצמו, לאחר מכן קרצפו את כל האזור והמתינו לפחות 10 דקות. לבסוף, שטפו את המוצר עם מים קרים ולא תאמינו לתוצאה המבריקה. 
  • מיץ לימון ומלח – הכינו כוס של לימון סחוט והוסיפו כמות מלח כזו שתיצור תערובת אחידה. בעזרת תנועות סיבוביות נקו את כל אזור המוצר ושפשפו בעדינות. לאחר מכן על ידי מטלית חדשה נקייה עם מעט מים, נגבו את כל האזור אותו ניקיתם.
  • חומץ – הכינו קערה עם לפחות חצי ליטר מים רותחים, המיסו לתוכם כפית מלח, חצי כוס חומץ ובעזרת ספוג מורחים את התערובת באופן אחיד על המוצר. השאירו את התערבות על המוצר לכמה דקות ולאחר מכן תייבשו אותו בעזרת מטלית יבשה.

על ידי עיצוב והתאמת ריהוט באופן אישי ללקוח, תוכלו ליהנות מרהיטים המיוצרים על ידי החומר הנפוץ והיפה כל כך. בזכות גמישות הפליז והחוזק שלו, ניתן לעצב מגוון רהיטים לכל עסק ומבנה תעשייתי, אשר יחזיק לטווח הארוך ויותיר מראה מרהיב ויוקרתי. היכנסו להתרשם מכל עבודות הפליז של חברת "תומר גלפנד".


מאמרים נוספים